BİR DÜŞÜNME BECERİSİ GELİŞTİRME YÖNTEMİ; DONGURİ


Donguri nedir?
Donguri, Japonya’da uygulanan matematik sorularını çözmek için kullanılan alternatif yöntemlerdendir. 
Yıllarca sınava öğrenci yetiştiren eğitimci Taizou Itoyama, çocukların anlamadıklarını çünkü öncesinde düşünmediklerini fark edip, bunu nasıl sağlayabilirim diye düşünmüş ve donguri yönetimini geliştirmiştir.

Dongurinin diğer yöntemlerden farkı nedir?
Donguri yöntemi, düşünme becerilerini geliştiren bir yöntemdir. Öğrencileri kısa sürece çok soru çözmesini hedeflemez. Soruyu anlamasını, analiz etmesini, süreç boyunca eğlenmesini, çözüme bu süreçten sonra ulaşmasını sağlar. Bu sayede öğrenci matematik dersinden uzaklaşmaz, severek yaklaşır ve dersler ilerledikçe motivasyonu devam eder.

Doğru bilinen yanlışlar
Çocuğum çabucak öğrensin, çabucak çözsün.
Öğrenme sürecinin gerektiği vakitte tamamlanması en doğrusudur, her çocuğun farklı sürede öğrenmesi için olanak sağlanmalıdır. Çocuk, hızlı öğrenmesi için ezber yöntemine yönlendirilirse, hangi soruyu hangi formülle çözmesi gerektiğine yönlendirilir ve çözüm mantığı kavranmaz ise çocuk bilgileri kullanması gereken alana transfer edemez. Yani problem çözme becerisini geliştirmeyi hedeflediğimiz çocuk sadece ona öğretilen problemleri çözebilir fakat başka problemleri çözemez duruma gelir.

Matematik formüllerden ve hesaplamalardan oluşur.
Matematik dersi sadece formül ve hesaplamalardan oluşmaz, bunlar sadece bir kısmıdır. Matematik dersi aynı zamanda düşünme becerilerimizi geliştirir, problem çözme yeteneğimizi de geliştirir.

Görsel okuma ve okuma becerisi sadece dil dersleri için gereklidir.
İlgili resimGörsel okuma matematikte ve birçok derste kullanılır. Görselden faydalanılarak yorumlama yeteneği gelişir. Okuma becerisi de yine tüm derslerde işimize yarar. Okuma becerisi gelişen çocuk, okuduğunu daha çabuk anlar. Okuduğunu anlayan çocuk ise analiz sürecine daha çabuk geçer.
Problem çözmede ilk yapılması gereken problemi anlamaktır. Daha sonra çözüme gidilir. Bu sebeple okuma becerisinin gelişmesi ve görsel okuma, problem çözme ve düşünme becerileri için çok önemlidir.



Hesaplamalar, işlemler tekrar etmek çocukların zekasını geliştirir.
Hesaplamalar ve işlemleri tekrar etmek bir nevi ezber yapmak demektir. Yani parmakla saymak yerine toplamlar ezberlenir, ya da ritmik sayarak bulmak yerine ezbere sonuç hatırlanır. Ama çocuk bu hesaplamaların mantığını öğrenmediği sürece bu bilgiyi gerekli alanlarda kullanmak için aktaramaz.

Donguri nasıl çalışır?

1.Görselleştirme
Çağımızda çocukların tüm imkânları görsellerle sağlanıyor ve çocuklar görsellerle okumaya, anlamaya, görselleri hayata geçirmeye yatkınlar.
Görselleştirme çocukların anlamasını, anlatmasını kolaylaştırır.
Görselleştirmeyi güçlendiren ise doğada geçirilen deneyimlerdir.

2.  Görselleri hareket ettirmek
Görselleri hareket ettirerek çocuk, bilgiyi transfer eder, bilgiyi dönüştürür ve karşılaştırır. Deneyimleme aşamasıdır.
Düşünme becerisi kavramı görselleştirme ve görselleri hareket ettirme sürecinde kazanılan becerilerin bütünüdür.

Görselleştirmeyi geliştirmek için doğada vakit geçirmek önemlidir. Kelimeleri görselleştirmek ve anlamayı hızlandırmak için gerçek deneyimlere gerçek görüntülere ihtiyaç duyarız. Gerçek deneyimlerle kazanılan görüntüler, bir insanın yaşamı boyunca yeri doldurulamaz temelidir.

Örneğin soruda ağacın ne olduğu sorulursa bunu hemen anlayabilirsiniz çünkü hayatınız boyunca defalarca ağaç gördünüz ve görseli aklınızda hemen beliriyor.
Soruda akçaağaçtan bahsedilseydi zihniniz daha önce görmediğiniz bir şey ise bunu tanımlamak için zaman harcayacaktır.
İlgili resim

Hadi deneyelim!
Bir arı hayal edin. (Görselleştirme)
Çok çok sayıda arı hayal edin. (Dönüştürme)
Arıları gezegenlerden birine koyun. (Kopyalama ve Aktarma)
Önceki arılarla şimdiki arıları karşılaştırın. (Karşılaştırma)
Yukarıdaki işlemi kolayca hayal ederek yapabildiniz çünkü günlük hayatta karşılaştığınız ya da eğitim hayatınız boyunca duyduğunuz isimler ve gördüğünüz görseller yer alıyor. Bu yüzden tekrarlayan işlemlere Donguride gerek yoktur. Sadece sorulan soruyu çözmek için işlemler kullanılır.

Örnek sorular ve çözümleri sonraki yazıda…




Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

Web – 2.0 Araçlarının Kullanım Alanları

İnteraktif Sınıf Panoları